Normering met een vaardigheidsschaal

6 | Van vaardigheid naar cijfer

Alle kandidaten en opgaven worden op dezelfde vaardigheidsschaal afgebeeld. Cijfers reflecteren de waardering voor behaalde vaardigheid. De cesuur is het belangrijkste punt op de vaardigheidsschaal: vanaf de cesuur-vaardigheid wordt de vaardigheid van kandidaten als voldoende beoordeeld. Een vaardigheid onder de cesuur wordt als onvoldoende beoordeeld.

Het precieze cijfer dat wordt toegekend bij de cesuur-vaardigheid is afhankelijk van het aantal gerapporteerde decimalen. Als hele cijfers gerapporteerd worden, zoals bij de rekentoets VO of het COE Rekenen, is het cijfer bij de cesuur een 5,5. Dit cesuur-cijfer heeft, om afrondingsproblemen te voorkomen, één decimaal meer dan er gerapporteerd wordt. Als cijfers met één decimaal worden gerapporteerd, zoals bij het COE Taal, is het cijfer bij de cesuur gelijk aan 5,45. In onderstaand figuur is dit bij vaardigheid 83,0.

Klik op afbeelding voor vergroting
Voorbeeld van omzetting van vaardigheidsscores naar cijfers

Verband tussen cijfer en cesuur-vaardigheid
De omzetting van vaardigheid naar cijfer is lineair met een knik. Dat wil zeggen dat er een rechtlijnig verband is tussen cijfer en vaardigheid boven de cesuur, en dat er een ander rechtlijnig verband is onder de cesuur. Om de relaties exact vast te leggen, worden door de normeringsvergadering nog twee cijferpunten op de vaardigheidsschaal vastgelegd: een boven de cesuur en een onder de cesuur. Boven de cesuur is dit punt het cijfer 7,5, waarmee het cijfer 8 of hoger wordt toegekend aan kandidaten met een goede vaardigheid. Onder de cesuur wordt het cijfer 4,5 of 3,5 vastgesteld. Een vaardigheid die resulteert in het cijfer 4 of lager is zodanig laag dat de kandidaat geen diploma waardig is.

Standaardsetting
De drie punten op de vaardigheidsschaal die de omzetting van vaardigheid naar cijfer bepalen, noemen we ook wel standaarden. De rechte lijnen die door de drie punten bepaald worden, worden naar boven en beneden afgekapt. Cijfers boven 10,0 en onder 1,0 worden niet toegekend. Het bepalen van de waarden van standaarden wordt Standaardsetting genoemd. Bij COE en rekentoets VO worden daarvoor de oordelen van zo'n vijftien experts gebruikt. Deze experts zijn niet betrokken bij de constructie van het examen of de toets. Er zijn diverse methoden waarbij deze experts oordelen per opgave moeten geven, of oordelen over sets van opgaven. De experts baseren zich voor het vereiste niveau op de Syllabi COE en Toetswijzers Rekentoets VO .

Lees verder: 7 | Toekomstperspectief: itembanken


Datum: 9 april 2013