Normering met een vaardigheidsschaal

2 | Meten van vaardigheid

In deel 1 hebben we kunnen lezen dat het cijfer wordt bepaald door de vaardigheid van een kandidaat. Deze vaardigheid kan hij of zij aantonen door opgaven van een examen goed te maken. Hiermee is het examen een meetinstrument van de vaardigheid van de kandidaat. Net zoals een thermometer een meetinstrument is van de temperatuur op de Celsius- of Fahrenheit-schaal, spreken we ook bij het examen van een vaardigheidsschaal.

De lengte van mensen meten we normaal gesproken met een meetlat. Stel dat die niet uitgevonden was, dan zouden we de hoogte van muurtjes kunnen gebruiken om de lengte van mensen te meten: wie erover heen kijkt, is langer dan degene die dat niet kan. Op analoge wijze kunnen we opgaven gebruiken om de vaardigheid van kandidaten te meten: wie de opgave goed maakt, is vaardiger dan degene die dat niet kan.
In onderstaand figuur is een vaardigheidsschaal afgebeeld. De vaardigheden van de kandidaten en de moeilijkheden van de opgaven zijn streepjes op eenzelfde meetlat ofwel schaal. Kandidaten met een hoge vaardigheid hebben een grotere kans om opgaven goed te maken dan kandidaten met een lagere vaardigheid. Omgekeerd, moeilijkere opgaven worden minder vaak goed gemaakt dan makkelijkere opgaven.


Afbeelding van personen en opgaven op één vaardigheidsschaal

Itemmoeilijkheden
Een opgave heeft altijd dezelfde moeilijkheid; een examenvariant kan bestaan uit makkelijkere of moeilijkere opgaven. Een mini-examenvariant met alleen opgave 6 en opgave 3 uit bovenstaand voorbeeld, is bijvoorbeeld makkelijker dan een mini-examenvariant met alleen opgave 3 en opgave 28. Uit het antwoordgedrag van voldoende leerlingen op de makkelijke variant, kunnen we afleiden hoeveel makkelijker opgave 6 is dan opgave 3. Uit het antwoordgedrag van andere leerlingen op de moeilijke variant, maken we op hoeveel moeilijker opgave 28 is dan opgave 3. Door deze twee verschillen te koppelen, leiden we af hoeveel moeilijker opgave 28 is dan opgave 6. Op deze manier kunnen de moeilijkheden van alle opgaven op dezelfde schaal worden afgebeeld.
Meer informatie over de schatting van itemmoeilijkheden leest u in het document Schattingsmethode .

Lees verder: 3 | Rapportage van resultaten


Datum: 9 april 2013