Normering met een vaardigheidsschaal

4 | Getallen bij de vaardigheidsschaal

De schattingen van punten op de vaardigheidsschaal liggen vast op een lineaire transformatie na. We mogen bij alle punten een willekeurig aantal optellen, of alle punten met een willekeurige constante vermenigvuldigen.

Een vaardigheidsschaal wordt geschat om scores op verschillende examenvarianten met elkaar te vergelijken. De precieze getallen die eraan hangen, zijn in wezen keuzes. Het nulpunt wordt willekeurig vastgesteld. Negatieve vaardigheidsscores zijn lager dan vaardigheidsscore 0. Dit heeft geen inhoudelijke betekenis. We hadden bij alle scores ook 100 punten op kunnen tellen. In technische termen: de vaardigheidsschaal is van interval-niveau. Vergelijk dit met een temperatuur-schaal: het nulpunt op de Fahrenheit-schaal ligt ergens anders dan op de Celsius-schaal, maar voor beide geldt: hoe hoger, hoe warmer.

Nulpunt
Net als bij een thermometer heeft het nulpunt op een vaardigheidsschaal geen inhoudelijke betekenis. Zoals je bij temperatuur niet kunt spreken van 'het is vandaag twee keer zo warm als gisteren', zo kun je ook niet zeggen dat een kandidaat twee keer zo vaardig is als een andere kandidaat, want voor deze uitspraken is een absoluut nulpunt nodig. En die is er niet op de Fahrenheit-schaal, de Celsius-schaal en de vaardigheidsschaal. Op de Celsius-schaal is er wel een inhoudelijke betekenis van negatieve graden (het vriest), maar op de Fahrenheit-schaal vriest het al onder 32 graden en is deze inhoudelijke betekenis van negatieve temperaturen er dus niet.

Interval-schaal
Om nog technischer te worden: de ratio van twee verschillen is bij een interval-schaal wel interpreteerbaar. Als Jan, Paul, Maaike en Melissa respectievelijk 80, 90, 100 en 120 als vaardigheidsscores hebben, dan kun je wel zeggen dat het verschil in vaardigheid tussen de meisjes Maaike en Melissa (20 punten) twee keer zo groot is als het verschil tussen de jongens Jan en Paul (10 punten).

Lees verder: 5 | Van score naar vaardigheid


Datum: 9 april 2013